Ginekologia – Cieszyn, Żory

Moje usługi w zakresie Ginekologii

Poradnictwo ginekologiczne obejmuje badania profilaktyczne, ultrasonografię narządu rodnego oraz  leczenie patologii narządu rodnego.

Zakres usług ginekologicznych:

Diagnostyka i leczenie zaburzeń cyklu miesiączkowego oraz nieprawidłowych krwawień

Diagnostyka nawracających strat ciąży oraz niepłodności

Konsultacje w zakresie nieprawidłych wyników cytologicznych oraz dalsza diagnostyka

Ultrasonografia narządu rodnego

Ocena jakościowa i ilościowa flory pochwy

• wymazy bakteriologiczne
  • biocenoza pochwy
  • wymazy Ureaplazma, Mycoplazma, Chlamydia

Zabiegi ginekologiczne przy użyciu lasera CO2

Zobacz więcej

Cytologia oraz testy na obecność wirusa HPV

Zobacz więcej

Poradnictwo antykoncepcyjne:

Pigułka

Klasyczna doustna tabletka antykoncepcyjna (DTA) jest preparatem złożonym z estrogenu i gestagenu. Działa wykorzystując 3 różne mechanizmy:

• blokuje proces owulacji
  • zwiększa lepkość śluzu szyjkowego
  • hamuje prawidłową odbudowę błony śluzowej macicy i tym samym zapobiega zagnieżdżeniu.

Wskaźnik Pearla dla tabletki jednofazowej wynosi 0,2-0,5.

DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

• zwiększenie ryzyka zakrzepicy (zależne od dawki estrogenu)
  • zaniki jajników w wyniku hamowiania wydzielania FSH\LH
  • uczucie napięcia i bolesność w gruczołach sutkowych
  • retencja sodu\powstawanie obrzęków
  • zwiększenie masy ciała
  • nudności i wymioty
  • krwawienia międzymiesiączkowe
  • utrata popędu płciowego
  • wahania nastroju

Ryzyko zdrowotne stosowania DTA zależy przede wszystkim od dawki estrogenu. Największym zagrożeniem jest zwiększenie ryzyka wystąpienia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej. Stosowanie DTA nie zwiększa chorób serca i ukłądu krążenia u osób zdrowych, natomiast zwiększone ryzyko tych chorób obserwuje się u stosujących DTA palaczek tytoniu. Kobiety palące powyżej 15 papierosów dziennie i stosujące DTA umierają 2,14 raza częściej z przyczyn sercowo-naczyniowych niż osoby niepalące.

BEZWZGLĘDNE PRZECIWWSKAZANIA DO STOSOWANIA DTA

• przebyte lub świeże choroby zakrzepowo-zatorowe
  • guzy hormonozależne (sutka, macicy, jajników)
  • ciężka cukrzyca ze zmianami w obrębie naczyń
  • nieuregulowane nadciśnienie tętnicze
  • podwyższone wartości triglicerydów-nie poddające się leczeniu
  • ostre i ciężkie przewlekłe choroby wątroby
  • krwawienia z dróg rodnych o nieustalonej przyczynie
  • ciąża
  • otyłość

Często zadawanym pytaniem jest ,czy zażywanie DTA nie zwiększa ryzyka powstawania nowotworów narządów rodnych?

Otóż, stosowanie tabletek antykoncepcyjnych zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów łagodnych i złośliwych jajnika oraz raka błony śluzowej macicy. Nieznacznie natomiast zostaje zwiększone ryzyko wystąpienia raka sutka (dokładnie o 3 przypadki na 10 000 kobiet). Stosowanie DTA zwiększa również częstość występowania dysplazji szyjki macicy.

Plastry

Plaster antykoncepcyjny składa się z warstwy pokrywającej w kolorze skóry oraz z warstwy klejąco-kontaktowej, która stanowi rezerwuar substancji aktywnej. Przezskórny system uwalnia dziennie do krwiobiegu dawkę hormonów odpowiadającą dziennej dawce zawartej w niskodawkowej tabletce antykoncepcyjnej. Pierwszy plaster należy przyklejać 1 dnia miesiączki.

Nadającymi się do tego miejscami są:

• zewnętrzne powierzchnie ramion
  • brzuch
  • pośladki
  • górna część tułowia z WYŁĄCZENIEM PIERSI

Po tygodniu stary plaster należy odkleić i przykleić nowy. Dla uniknięcia podrażnień wskazane jest nalepianie nowego plastra w innym miejscu. Po 3 tygodniach stosuje się 7-dniową przerwę, w trakcie której dochodzi do krwawienia z odstawienia. Przerwa bez noszenia plastra nie powinna przekroczyć 7 dni.

Wskaźnik Pearla dla plastra antykoncepcyjnego (Evra) wynosi 0,9.

• wzrost ryzyka zakrzepowo-zatorowego
  • reakcje alergiczne w miejscu naklejania plastra
  • bóle piersi
  • bóle głowy i nudności

PRZECIWWSKAZANIA

• zakrzepica obecnie lub w wywiadzie
  • rak sutka lub macicy
  • krwawienia z dróg rodnych nieznanego pochodzenia
  • migrena z ogniskową aurą

W przypadku plastra rozkład stężenia hormonów w osoczu w ciągu doby jest bardziej wyrównany niż w przypadku DTA. Również obciążenie wątroby wydaje się mniejsze w związku z ominięciem efektu pierwszego przejścia, wymioty i biegunka nie wpływają na skuteczność antykoncepcyjną plastra. Stąd też plaster jest szczególnie polecany dla kobiet, które chorują na przewlekłe zapalne choroby jelit, na celiakię lub choroby wątroby. Ochrona antykoncepcyjna dla kobiet z nadwagą może być mniejsza, plaster nie nadaje się dla kobiet o masie ciała powyżej 90 kg.

Do negatywnych cech zaliczyć należy fakt, że w porównaniu z przyjmowaniem innych doustnych środków antykoncepcyjnych o ekwiwalentnej dawce, przy stosowaniu plastra znacząco wzrasta stężenie estrogenu we krwi. Tym samym podwaja się ryzyko wystąpienia zatoru tętnicy płucnej.

Krążek dopochwowy

Krążek dopochwowy to miękki pierścień z kopolimeru etylenu – octanu winylu, który zawiera stopniowo uwalniane hormony, absorbowane przez błonę śluzową macicy. Wskaźnik Pearla dla krążka dopochwowego (NuvaRing) wynosi 0,65.

Krążek zakłada się do pochwy pierwszego dnia cyklu i pozostawia na 3 tygodnie. Po tym czasie użytkowniczka sama usuwa krążek robiąc 7-dniową przerwę, w czasie której dostaje krwawienie z odstawienia. Ważne jest, aby krążek był zmieniany tego samego dnia tygodnia, możliwie o tej samej godzinie.

• zapalenie pochwy
  • zmniejszenie popędu płciowego
  • nudności
  • upławy

Plamienie i krwawienie międzymiesiączkowe występuje rzadziej niż u kobiet stosujących DTA. Nie obserwowano także zwiększania się masy ciała.

PRZECIWWSKAZANIA są takie same jak przy stosowaniu doustnych tabletek antykoncepcyjnych.

Zaletą krążka dopochwowego jest stałe uwalnianie substancji aktywnych i ominięcie żołądka oraz jelit, co powoduje, że biegunka lub wymioty nie wpływają na jego skuteczność antykoncepcyjną.

Szczególnie polecany dla kobiet, które nie pamiętają o codziennym stosowaniu tabletek, jak również dla kobiet z przewlekłymi chorobami przewodu pokarmowego.

Wkładka wewnątrzmaciczna

Implant podskórny IMPLANON NXT

Implant hormonalny IMPLANON NXT

Składa się z giętkiego pręcikaz tworzywa sztucznego o długosci ok 4cm i 2mm średnicy i zawiera substancję czynną – 68mg etongestrelu, który uwalnia się przez okres 3 lat dając efekt antykoncepcyjny.

Implant działa głównie przez zahamowanie owulacji a w drugie kolejności przez zagęszczenie śluzu szyjkowego oraz zahamowanie zagnieżdżania. Poniewać błędy w zażywaniu praktycznie są wykluczone indeks Pearla wynosi 0-0,1. Działanie antykoncepcyjne utrzymuje się przez 3 lata, u kobiet z nadwagą może być w 3 roku zmniejszone.

Zalecane jest przeprowadzenie badań kontrolnych w 1, 3, 6 miesiącu po założeniu implantu a następnie co pół roku.

DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Badania kliniczne wykazały dobrą tolerancję dla implantów. Mniej niż 10% kobiet rocznie zwraca się o przedterminowe usunięcie implantu. Najczęstsze objawy to:

• nieregularne krwawienia
  • bóle głowy
  • napięcie i tkliwość piersi
  • nerwowość
  • labilność emocjonalna
  • przyrost masy ciała
  • trądzik

ZALECENIA I PRZECIWWSKAZANIA:

Implanon polecany jest szczególnie dla kobiet, które już nie planują dalszego rozrodu, u kobiet aktywnych zawodowo, dużo podróżujących, z bardzo nieregularnym planem dnia. Również u kobiet karmiących piersią.

Implant raczej nie jest zalecany u kobiet z objawami androgenizacji, z trądzikiem lub nadmiernym owłosieniem.

Specjalista ginekolog położnik

Ginekologia | Badania prenatalne | Prowadzenie ciąży

Ginekologia – Cieszyn, Żory

Standardowo, przy braku dolegliwości ze strony narządu rodnego, powinno się odbyć wizytę ginekologiczną 1 raz do roku. Dobrym zwyczajem jest pobranie w jej trakcje cytologii oraz wykonanie badania USG transvaginalnego.